Att sjukanmäla sig

Vardag / Permalink / 0
Att sjukanmäla sig när man är sjuk. Varför är det så svårt?
Jag känner mig orkeslös, det kliar i halsen. Jag är febrig och frusen. Ändå gick jag på jobbet idag. Men varför!?

I snitt blir vi förkylda ca 2-4 gånger per år. Rekomendationer säger att mår vi ok när vi är förkylda är det ok att jobba. Har vi feber eller mår dåligt ska vi inte jobba. Men när vi mår dåligt så finns det en liten bubblande jantelagsarbetsmoral som tystar ner kroppens signaler.  Den säger att man får bita ihop, att det inte är så farligt och att man inte ska ska utsätta arbetskamrater för högre belastning för att man är hemma sjuk. Jag tänkte precis så här idag. Jag hostar ju inte och är inte täppt så då kan jag bita ihop även fast jag mår dåligt. Eller !?

Men verkligeheten är ju precis tvärtom. Om kroppen skickar signaler att den inte orkar, om vi inte mår bra. Då ska vi stanna hemma. Det som dessutom blir konsekvensen av att gå på jobbet förkyld är att man nr 1 inte presterar lika bra som vanligt. Och nr 2 Du smittar förmodligen dina arbetskamrater. Alltså blir belastningen större för arbetsgruppen om alla springer runt med nedsatt ork, hostiga och snoriga. 

Med det här vill jag säga, förlåt arbetskamrater för att jag jobbade idag. Nu har jag sjukanmält mig.

Jag blir bättre på det här med att lyssna på kroppen, men det är svårt.

Kram

/Melissa
Till top