Lingon

Vardag / Permalink / 0
(foto av Michelle Eriksson)

Hej! 
Idag kom den första höstvinden och knockade min svärmors pelargon rakt i stengolvet under fikapausen. Synd på Carls farmors fina gamla kruka.
En trast flög in i fönstret på dasshuset och mötte sitt öde. hmm
Jag och min syster, min svärmor och svärfar plockade lingon på hemlig ort. Vi fick ihop en anständig mängd, passande till sylt för 3 hushåll.

Tänk att vi får ha det så bra att vi utan myggattacker kan plocka massor av lingon som skogen bara bjuder på. Flera gånger kände, tänkte och uttalde jag TACK! Tack tack tack!

Under fikat var det inte bara vinden som flög förbi. Två tjäderhönor spatserade fram över riset och flög sen tvärs över ån.

Nu kl 23.30 är jag givetvis trött eftersom jag brukar somna vid 21 men överlag så blir jag alltid jättetrött när jag är i skogen. Men jag tror att det är för att alla onaturliga intryck helt plötsligt uteblir och sinnet får vila och uppleva naturliga intryck. Lugn och ro systemet kickar igång och jag slappnar av. Mer av det vill jag ha. Jag är ingen stadstjej helt enkelt.
Rensadet tog längre tid än plockandet. Men det var nog för att de nya plast bärplockarna tar med sig halva skogen hem. Nån dag ska jag ut på plåtbärplockar-jakt.
Plastic fantastic not so much!

Härlig dag! 

Till top